2018. november 18-án ismét megrendezésre került 8. osztályosok számára a Városi Természettudományi Verseny, melynek szervezésében és lebonyolításában a Dunaújvárosi Egyetem is segédkezett.
A programot Jiling Ottó 11.b osztályos tanuló Ismerős Arcok – Nélküled című számával nyitotta meg, majd Schön Beatrix tagintézmény-vezető köszöntötte az ide versenyzőket, a házigazdákat, vendégeket, és ezután elkezdődött a verseny.
A megmérettetésen szerepelt a Széchenyi István Gimnázium, a Dózsa György Általános Iskola és a Vasvári Pál Általános Iskola két csapata is.
Az induló csapatoknak elsőként kísérleteket kellett bemutatniuk.
A Dózsa iskola csapata először tojással mutatott be meglepő dolgokat: egy üvegbe forró vizet töltöttek, ráhelyeztek egy főtt tojást, majd az bele esett az üvegbe a nyomás végett. Ezt követően egy újabb nyomás kisérlettel rukkoltak elő: egy vízzel teli üvegbe kémcsövet raktak, melyben levegő volt. Amint megnyomták az üveget, a cső lesüllyedt az üveg aljára, elengedve vissza emelkedett a tetejére. Majd egy olyan kísérletet mutattak be, melynek bemutatásához szükség volt egy vízzel teli pohárra és egy felfújt lufira. Rátéve a lufit a pohárra, vákuum alakult ki, így a pohár lufistól megemelhető. Következő kísérletükben asztal szélére egy fa darabot helyeztek, arra három darab újságlapot, a fadarabra rá erősen és gyorsan rá ütve eltört a tehetetlenséget bizonyítva. Az utolsó kísérletük is egy vákuumos kísérlet volt: két belülről üreges félgömböt egymáshoz illesztettek, majd kiszívták belőle a levegőt, így a két gömböt nem lehetett szétszedni. Majd mikor újra levegőt engedtek bele, akkor már ketté tudták választani.
Másodikként a Vasvári Pál Általános Iskola 2. csapata következett. Ők első körben egy lufiba szárazjeget töltöttek, majd ezt követően az felfújódott magától, ez után egy lobbikba töltöttek szárazjeget, és a lobbikra egy lufit helyeztek, majd az felfújódott. Második kísérletükben egy üveg vízbe száraz jeget öntöttek, ez elkezdett gőzölögni, és szénsavas víz lett belőle, ami fogyasztható volt. Harmadik kísérletben a gyertyaszivattyút mutatták be, ebben a kísérletben egy tálcára öntöttek vizet, melyet ételszínezékkel beszíneztek, majd egy gyertyát helyeztek, amit egy pohárral fedtek el a vákuum végett. Az felszívta a vizet, a gyertya pedig elaludt. Negyedik kísérletükben egy láva lámpát készítettek, amire szükségük volt: olaj, víz, ételszínezék, pezsgőtabletta és egy pohár, amibe összekeverhették azt, előszőr az olajat a pohárba háromnegyedig töltötték, majd erre öntöttek vizet, ami nem oldódik olajban, így kis buborékokként jelentek meg az alján, ezt ételszínezékkel befestették, majd belerakták a pezsgő tablettát, az oxigén felszabadulása miatt létrejött a lávalámpa hatás. A következőkben a szőlő reakcióját vizsgálták ásványvízben, ami lebegett az oxigén végett, majd egy narancsot és egy citromot helyeztek a vízbe, melyek lebegtek a víz tetején a hely alatt lévő oxigén végett. Amikor megpucolták őket, akkor már elsüllyedtek. Ezt követően egy forró jég nevű kísérletet mutattak be: itt egy érintésre az előre bekevert oldat jéggé változott, ami meglepetésre meleg volt. Majd videón mutatták be egyik kísérletüket, egy tálra vizet öntöttek, majd arra egy jéggel teli tálat tettek. Ezt megsózva és kicsit kevergetve azt tapasztaltuk, hogy meg lehetett emelni a két tálat egyszerre, ugyanis a két tál az alatta lévő víz miatt összefagyott.
Harmadik volt a Széchenyi, ők az úgynevezett tojásevő üveget mutattak be. Következőként megvizsgálták a tojás viselkedését sósvíz oldatban és sima vízben. A vízben lebegett, mivel a sósvíz sűrűbb mint a tojás, addig a csapvízben elmerült. Utolsó kísérletükben egy rugalmas tojást mutattak be, itt a tojás külső rétegét egy oldat segítségével eltávolították, így csak egy hártya tartotta egyben a tojást és ez tette lehetővé a rugalmasságot.
Negyedikként Vasvári Pál Általános Iskola első csapata jött. Itt skype segítségével értük el Kovács Bendegúzt, aki versenyszerűen kajakozik, mellyel számos eredményt elért már. Most kapva a lehetőségen bemutatták ennek a sportnak többféle oldalát is. Átlagsebességet és leggyorsabb eredményeket számoltak. Matematikai arányosságokat vizsgáltak: minél rövidebb a pálya, annál gyorsabban teljesíthető. Majd megtudtuk azt is, miként dolgoztatja meg a testet evezés, vérkeringés, és végül mennyi egyensúly- és ritmusérzeket igényel ez a sport.
A következő fordulóban a versenyzők megmutathatták tudásukat fizikai, biológiai, matematikai, földrajzi és kémiai kérdésekre válaszolva.
Idén a Dózsa György Általános Iskola bizonyult a legjobbnak. Őket követte a másodikként a Széchenyi István Gimnázium, harmadikként Vasvári Pál Általános Iskola 1. csapata és negyedik lett Vasvári Pál Általános Iskola 2. számú csapata.
Karczub Gergely 12.c osztályos tanuló